Subject: Pöördumine seoses Sopi-Tootsi tuulepargi ümbruse mürakaebuste käsitlemise ja järelevalvemenetluse vajadusega
From: <[email-masked]>
To: Mari-Anne Härma <[email-masked]>
Cc: "TA Info" <[email-masked]>
Date: Mon, 26 May 2025 10:50:32 +0300

Tere,

Täname jagatud teabe eest tuuleparke puudutavates küsimustes. Käesolevaga
soovime saada täpsustust andmeerisuse kohta ning teha teeme ettepaneku
järelevalvemenetluse algatamiseks Sopi-Tootsi tuulepargi ümbruses.

1. Küsimus: miks erineb Terviseameti statistikas kajastatud isikute arv
tegelikust?

23.	mai 2025. a kirjas on märgitud, et Sopi-Tootsi tuulepargiga seotud
kaebuste raames on Terviseametile edastatud kolme inimese tervisemurede
kirjeldused.

Meile teadaolevalt on vähemalt ühe kaebuse – Toomas Toimeta esitatud
pöördumise – sisuks olnud tervisehäired, mis puudutavad kõigi tema
leibkonna seitsme liikme olukorda. Pöördumises kirjeldatakse mitme
pereliikme puhul konkreetseid sümptomeid, sealhulgas unehäireid,
pearinglust, peavalusid ja ärevust, mis kaebuse esitaja hinnangul on
seotud tuulepargi müra ja/või infraheliga.

Palume selgitada:

*	Millistele kriteeriumitele tuginedes on nimetatud pöördumises
kirjeldatud inimestest arvesse võetud vaid kolm?

2. Ettepanek: järelevalvemenetluse algatamine Sopi-Tootsi tuulepargi osas

Arvestades, et:

*	mitmelt kinnistult on laekunud kaebusi tuulepargi võimaliku
kahjuliku mõju kohta;
*	vähemalt ühes kaebuses on kirjeldatud kollektiivseid
tervisehäireid mitmel inimesel;
*	avalikkuse mure Sopi-Tootsi piirkonna elukeskkonna ja
tervisemõjude üle on kasvav;
*	ning Eesti õigusnormid (AÕKS § 218) võimaldavad Terviseametil
algatada järelevalvemenetluse, kui esineb kahtlus normtasemete ületamises,

teeme ettepaneku:

algatada järelevalvemenetlus Sopi-Tootsi tuulepargi müra võimaliku
normtasemete ületamise või sellest põhjustatud terviseriskide hindamiseks.

Kui Terviseamet leiab, et hetkel ei ole piisavalt andmeid menetluse
alustamiseks, oleme valmis koguma ja esitama täiendavaid kinnistupõhiseid
kaebusi või koostama koondatud pöördumise võimalike mõjutatud isikute
nimel.

Palume teavitada meid, millistel tingimustel võiks järelevalvemenetlus
Sopi-Tootsi tuulepargi osas olla asjakohane, ning anda tagasisidet ka
Toomas Toimeta pöördumise käsitlemise osas.

Lugupidamisega,

Maarja Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest

53442161

Saatja: Mari-Anne Härma <[email-masked]>
Saatmisaeg: reede, 23. mai 2025 14:51
Adressaat: [email-masked]
Teema: Vs: Teabenõue: tuuleparkidega seotud kaebuste ülevaade

Tere Maarja,

Terviseamet jälgib müra kontekstis laekunud kaebuste (kirjalike
pöördumiste) arvu. Mõiste „avaldajate“ arv võib tõepoolest olla eksitav,
kuna tavapäraselt sellist eristust ei tehta. Üldjuhul on iga kaebus seotud
ühe konkreetse kinnistuga ning võimaliku järelevalvemenetluse algatamisel
on keskseks teguriks just kinnistu, mitte seal elavate isikute arv. Saarde
tuulepargiga seoses nägime esmakordselt, et ühe kaebusega edastati
Terviseametile mitme inimese pöördumised, mis omakorda jagunesid erinevate
kinnistute vahel. See muutis olukorrast selge ülevaate andmise
keerukamaks.

Ma loodan, et järgnev annab parema selguse:

*	Ajavahemikul aprill 2024 kuni mai 2025 on Terviseametini jõudnud
kokku 18 tuuleparkidega seotud kaebust.

*	Nendest 10 puhul on viidatud konkreetsetele mürahäiringule või
tervisemuredele või kirjeldatud mittespetsiifiliste sümptomite esinemist.

*	Nimetatud 10 kaebuse raames on Terviseametile edastatud kokku 19
inimese (või „avaldaja“) murede kirjeldused.

*	Nendest 19-st on 14 seotud Saarde tuulepargiga, 3 Sopi-Tootsi
tuulepargiga, 1 Virtsu ja 1 Aburi tuulepargiga.

Kõik need juhtumid on seotud tuuleparkidega, olenemata kaebajate elukohast
või kaugusest tuulepargist.

Oluline on rõhutada, et tegemist on Terviseametini jõudnud kaebuste
arvulise ülevaatega, mitte süsteemse epidemioloogilise uuringuga. See
tähendab, et nende andmete alusel ei ole võimalik teha järeldusi
tervisemurede esinemissageduse kohta nendes piirkondades ega tuua välja
kaebajate tervisemurede põhjuseid.

Parimate soovidega,

Mari-Anne Härma

peadirektori asetäitja

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: teisipäev, 13. mai 2025 12:51
Adressaat: Mari-Anne Härma <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Vs: Teabenõue: tuuleparkidega seotud kaebuste ülevaade

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Kas ma saan õigesti aru. Kokku on Terviseameti poole on pöördunud
arvatavalt tuugenitest tekkinud terviseprobleemidega:

Saarde tuuletööstuse ümbrusest            16 terviseprobleemide käes
kannatavat inimest

Sopi-Tootsi tuuletööstuse ümbrusest    3 terviseprobleemide käes
kannatavat inimest

Aburi tuuletööstuse ümbrusest               1 terviseprobleemide käes
kannatav inimene

Kui kaebuse on esitanud üks leibkond, milles on viis liiget, siis kas see
on loetud viieks kannatajaks?

Igaks juhuks täpsustan, et ümbruse all ei pea me silmas mitte ühte-kahte
kilomeetrit, vaid kõiki, sh ka 10 või 20 km kaugusel kaebuse esitanuid.

Lugupidamisega,

Maarja Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest

53442161

Saatja: Mari-Anne Härma <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: teisipäev, 13. mai 2025 09:52
Adressaat: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Teema: Vs: Teabenõue: tuuleparkidega seotud kaebuste ülevaade

Tere Maarja,

Jah, teil on õigus, Jaanuaris saabunud kaebus oli nende seas, mille kohta
teil juba info oli olemas.

Siis jääb viis kaebust  - kaks puudutavad Saarde tuuleparki, kaks
Sopi-Tootsi tuuleparki ning üks Aburi tuuleparki. Iga kaebusega on seotud
üks kaebaja.

Parimate soovidega,

Mari-Anne Härma

peadirektori asetäitja

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: pühapäev, 11. mai 2025 10:45
Adressaat: 'Mari-Anne Härma' <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; 'TA Info' <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Vs: Teabenõue: tuuleparkidega seotud kaebuste ülevaade

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Oleme küsinud detailset infot, sh. kaebuste koguarvu kui ka avaldajate
kohta.

14.jaanuaril on Terviseamet kirjutanud järgmist:

„Kaebusi on esitanud 10 kinnistut, 14 avaldajat. Saarde tuulepargi kohta
on esitatud 3 kaebust (üks nendest on kollektiivne, mida kirjutasid alla
12 inimest).“, seega kaebuste ja avaldajate arv on erinev.

9. mail saadetud kirjas on mainitud ainult kaebuste arv kuid teabenõude
korras on palutud teada anda  nii kaebuste koguarv kui ka avaldajate arv.

Kuna annate teavet perioodi jaanuar – mai kohta, siis jääb selgusetuks kas
antud periood kattub varasemalt, 14. jaanuaril, saadetud infoga. Oleks
hea, kui saadaksite ühtse ja selgelt mõistetava ülevaate.

Lugupidamisega,

Maarja Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest

53442161

Saatja: Mari-Anne Härma <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: reede, 9. mai 2025 13:03
Adressaat: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Teema: Vs: Teabenõue: tuuleparkidega seotud kaebuste ülevaade

Tere Maarja,

2025. aasta jaanuarist maini on Terviseamet saanud kuus uut kaebust,
milles seostatakse tuuleparkide tegevust terviseprobleemidega. Neist kolm
puudutavad Saarde tuuleparki, kaks Sopi-Tootsi tuuleparki ning üks Aburi
tuuleparki.

Parimate soovidega,

Mari-Anne Härma

peadirektori asetäitja

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: reede, 25. aprill 2025 14:05
Adressaat: 'TA Info' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Teema: Teabenõue: tuuleparkidega seotud kaebuste ülevaade

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Teabenõude korras palume uuendatud teavet kaebuste kohta, mis on esitatud
Terviseametile seoses tuuleparkide mõjuga inimeste tervisele või heaolule.

Varasema teabenõude põhjal (saadetud jaanuaris 2025) oli teada kaebusi
Tootsi, Saarde, Virtsu ja Aidu tuuleparkide ümbrusest. Kuna vahepeal on
möödunud mitu kuud ning avalikkuse teadlikkus on suurenenud, eeldame, et
kaebuste arv võib olla muutunud.

Palume esitada:

*	tuuleparkidega seotud kaebuste koguarv ja avaldajate arv;
*	kaebuste jaotumine piirkonniti ja või pargiti (kui võimalik);
*	kaebuste esitamise ajavahemik või kuupäevad.

Lugupidamisega,
MTÜ Looduse ja Inimeste Eest
Maarja Maranik
5344 2161